Saraçhane Burmalı Camii
Burmalı Mescit; İstanbul Suriçi Saraçhane Şehzade caddesi üzerindeki park alanı içinde 1546 tarihinde Mısır kadılarından Emin Nurettin Osman Efendi tarafından inşa ettirilmiştir. Orijinal bir kitabesi mevcut olmayan Burmalı Mescit Camii’nin giriş kapısı yanında ise 1540 tarihi işlenmiştir. Ancak 1597 tarihli bir vakfiyede adı geçen caminin tam inşa tarihinin bilinmediğini söyleyebiliriz. Mısır kadılarından Emin Nurettin Osman Efendi tarafından yaptırılan cami, 1546 tarihi İstanbul Vakıfları Tahrir Defteri’ne de onun adıyla kaydedilmiş ve bu isimle de anılmış.
Ä°lk yapıldığı dönemlerde bu semt konakların çok olduÄŸu bir yerdi. Döneminin konut bölgesi idi.  Åžehzade Camii henüz yapılmamıştı. Dolayısıyla mahallelinin ibadet mekanı da burasıydı. 1911 Mercan Uzunçarşı’da baÅŸlayan yangının sonunda bu bölge kül olmuÅŸtur. Mescidin etrafındaki konaklar yok olmuÅŸtur. Mescit bu yangından az zararla çıksa da cemaatini kaybetmiÅŸtir artık. Cumhuriyetten önce zikirler ve ebedi, ilmi sohbetler yapılan bir NakÅŸi dergahı haline gelir önce 1922’de de vakıflara geçerek kapatılır. 1927 yılında Türkistan Gençler BirliÄŸi tarafından konferans salonu haline getirilir. 1928’de çıkan camilerin sayılarını kısıtlayan yönetmelik sonucu ise kaderine büsbütün terk edilir. Öyle ki 1936’da içi moloz dolu dört duvardan ibaret bir harabeden baÅŸka bir ÅŸey deÄŸildir. Bir zaman sonra üzeri çinko bir çatı ile kapatılır, revak sütunlarının aralarına da duvar örülerek marangoz atölyesi yapılır. Böyle kör topal yıllarını geçiren mescit, 1961’de Vakıflar tarafından tamir edilerek yeniden ibadete açılır.

Cami yapımında hem kesme taÅŸ hem tuÄŸla kullanılmış. Ana hacmin duvarları ile minare kürsüsü ve kürsü kısımlarında kesme taÅŸ, son cemaat yerinde ise taÅŸ ve tuÄŸla malzemenin kullanıldığını görürüz. Mescit bizi sivri kemerli, dört sütuna oturan, ahÅŸap tavana sahip bir son cemaat yeri ile karşılar. Mermer sütunların devÅŸirme sütun baÅŸlıkları kadar bu bölümün duvarında iki pencere arasında yer alan dört sıra bademli mihrap da dikkat çekici unsurlar arasındadır. Camiye son cemaat yeri duvarının saÄŸ dibinde bulunan oldukça geometrik ve basık kemerli, ahÅŸap bir kapıdan girilir.  Etrafı pembe mermerlerle çevrili olan kapının içi boÅŸ kalan kısmında, bir ihtimalle kitabe bulunmaktaymış. Yan duvarında ise bir hücreye rastlarız. İçeri girdiÄŸimizde son derece sade olan ibadet mekanı ile karşılaşırız. Burası basit bir kare biçiminde olup üstü bütün olarak tek bir çatı ile örtülüdür. Camiin her duvarında yer alan altlı üstlü ikiÅŸer pencere iç mekanı aydınlatır. Minber ve alçıdan yapılmış mihrap yenidir. Caminin hemen solunda haziresi çıkar karşımıza. Dönemin ileri gelen bazı ÅŸahsiyetlerinin yanı sıra caminin banisi Emir Nurettin Efendi’de burada gömülüdür. Bu küçücük caminin en güzel, en özel yeri adını aldığı minaresidir kuÅŸkusuz. Yuvarlak gövdeli minarenin dış yüzü burmalı biçimde ÅŸerefeye kadar uzanan çubuklarla örtülmüş. Bu haliyle Türk mimarisinde görülen çubuklu ve yivli minarelerin son halkasıdır.

Camiler

Turan Akýncý Kitaplarý