Kuzguncuk Fethi Paşa Yalısı
Fethi Paşa Yalısı; İstanbul Boğazı’nın Anadolu yakasında Üsküdar Kuzguncuk Paşa Limanı Caddesi’nde bulunan bu yalı 1840 tarihlerinde Fethi Ahmet Paşa tarafından inşa ettirilmiştir. Fethi Ahmet Paşa Eyüp İskelesi yakınındaki Abdullah Paşa Yalısı’nda 1801 yılında dünyaya gelmiş, Enderun’da yetişmiş, 1827’de Kolağası rütbesi ile Asakiri Mansure-i Şahane Taburu subaylarından olmuştur. Türk-Rus Savaşı’na katılmış, Aydos Savaşı sırasında yaralanmış ve gösterdiği yararlılıklardan ötürü de terfi etmiş, padişah yaverliği, Kurenağalığı, Çuhadarlık, Asakiri Harsa-i Şahane Beylerbeyliği, Viyana ve Moskova elçilikleri yapmış, Meclis-i Vala Azalığı, Ticaret Nezareti Serasker Kaymakamlığı yaptıktan sonra Tophane Müşirliği’ne yükselmiştir. Aya İrini’de ilk Türk müzesini kurmuştur. Sultan Abdülmecit’in kız kardeşi Atiye Sultan ile 1840 yılında evlenmiştir.
Fethi Ahmet PaÅŸa Pembe Yalı olarak da ismi geçen Kuzguncuk’taki yalısını zevkle döşemiÅŸ, zaman zaman da onarmıştır. Avrupa’da çeÅŸitli görevlerde bulunan paÅŸa yalıyı en nadide eserlerle süslemiÅŸtir. Bunda öylesine dikkat çekmiÅŸ ki Sultan Abdülmecit Dolmabahçe Sarayı’nın döşenmesini de ona bırakmıştır. Bu yüzden sarayda ismi Bezirgan PaÅŸa’ya çıkmıştır. Pembe Yalı paÅŸanın Ä°stanbul’da kurdurduÄŸu billur camlarla, çeÅŸmibülbüllerle süslenmiÅŸtir. Atiye Sultan ile geçen on yıllık evliliÄŸinden sonra sultan ölünce paÅŸa Atiye Sultan’ın kasrını terk ederek tekrar yalıya taşınmış ve öldüğü 1854 yılına kadar bu yalıda yaÅŸamıştır.  Ahmet Fethi PaÅŸa Yalısı mimari yönden incelendiÄŸinde harem ve selamlık olmak üzere iki ayrı bölümden meydana geldiÄŸi görülür. Yalı taÅŸ temeller üzerine yer yer tuÄŸlaların da kullanıldığı ahÅŸap bir mimariye sahiptir. Ahmet Fethi PaÅŸa yalının orijinalliÄŸini bozmadan onarmıştır. Yalının cephe görünümü ve planı tipik bir Osmanlı sivil mimarisini yansıtmaktadır. Ä°ki katlı, on altı odalı ve çok büyük iki salondan meydana gelen yalının, üst kattaki iki üç ve ortadaki dörder büyük eli böğründe ile dışarıya taşırılmış ve böylece hareketli bir cephe görünümü saÄŸlanmıştır.

Yalıda karnıyarık plan tipi uygulanmıştır. Buradaki salonların uçları denize ve koruya doğru yönelmemiş, sofalar kıyıya paralel yerleştirilmiştir. Biri büyük, diğeri küçük iki sofa uzunlamasına uç uca yerleştirilmiştir. Her ikisinin de deniz ve kara tarafına değişik büyüklükte odalar yerleştirilmiştir. Büyük sofanın Kuzguncuk İskelesine yönelik dar yüzüne merdiven oturtulmuştur. Bu yalıdaki en büyük özellik sofalarda içe dönük bir sistemin uygulanmış oluşudur. Bunun da nedeni kalabalık olan ailenin bir arada oturabilmelerini sağlamaktır. Bunda, Fethi Paşa’nın Avrupai düşüncede sosyal yaşamının da ileri düzeyde olmasının büyük payı vardır. Yalının Üsküdar tarafındaki harem dairesi ile uşak odaları 1922 veya 1923 yılında yanmıştır. Günümüze gelen bölüm yangından zarar görmemiş, 1927–1928 yıllarında onarılmıştır. Paşa’nın ölümünden sonra damadı İngiliz Sait Paşa’nın torunu olan avukat ve eski Demokrat Parti milletvekili Şevket Mocan’ın mülkiyetine geçmiştir. Şevket Mocan yalıyı pembe renge boyatmıştır. Şevket Mocan’ın ölümünden sonra yalının kuzey bölümü ikinci eşinden olan kızı Rüya Mocan’a, güney bölümü de ilk eşinden olan kızı Ayşe Şemsa’ya kalmıştır. Yalı 1990 yılında İsmail Yalçın isimli bir kişiye satılmış ve 1973 yılında Y. Mimar Sinan Genim tarafından restorasyonu yapılan yalı iyi bir durumda günümüze kadar gelebilmiştir. Yalının arkasındaki çam, çınar ve köknar ağaçlarının çoğunluğunu oluşturduğu koru belediye tarafından kamulaştırılmıştır.

Anadolu Yakası Yalıları

Turan Akýncý Kitaplarý